Indblik i Google Panda opdatering

Panda som symbol på Googles opdatering

Pandaen så dagens lys allerede i 2011, d. 23. februar. Den blev først kaldet Farmer Update, inden den blev døbt Panda.

Det var først d. 12. august 2011 af den blev internationaliseret og ramte den bredere målgruppe.

Den er fortsat central, de den konstant bliver justeret, således har antallet af opdateringerne nu rundet 21, med den seneste d. 5. november 2012. 

 

 

Du har gode muligheder for at følge diverse opdateringer løbende via SEOmoz.org lige her. Det bør du uden tvivl gøre, hvis du er ansvarlig for hjemmesidens SEO.

 

Hvad rammer Panda opdateringen

Googles Panda opdatering har haft en enorm effekt på søgeresultaterne og var i særdeleshed hård overfor dårligt indhold, overoptimering,  dobbeltindhold og  sider med for mange reklamer.

Bounce rate har været et vigtigt kriterie i opdateringen og det er et meget relevant tal, til at vurdere dårligt indhold.

 

Affiliate sider er hårdt ramt

2012 har været et hårdt år for mange affiliate sider, der er blevet alvorligt ramt af Google Panda opdateringen.

Der er en række kendetegn ved de sider, der er blevet ramt. Med andre ord, du skal undgå følgende:

  • Tekst i dårlig kvalitet og med mange almene betragtninger og fyldeord.
  • Cloaking af affiliate links
  • For stor andel af reklamer vs. tekst
  • Lille troværdighed på grund af manglende kontakt -og registrantinformationer.
  • Overoptimering via keyword stuffing i dine sidetitler og tekster.

Duplicate Content
Duplicate Content har aldrig været positivt og er kun blevet mere alvorligt med de nyeste opdateringer.

At have det samme indhold på flere URLs betragtes som lav kvalitet og vil hurtigt få dig i kløerne på pandaen.

Bemærk at Google har meldt ud, at et site kan blive nedvurderet generelt, hvis flere sider vurderes til at have en lav kvalitet.

Du kan altså ikke tillade dig at ignorere dine “mindre” vigtige sider, som du ikke rangerer på. Det kan gå ud over hele din hjemmeside.

 

Formålet med Pandaen

Det klare formål med pandaen er at identificere sider med tyndt indhold og fremme kvaliteten i søgeresultaterne.

Den algoritmiske ændring har været nødvendig, da flere og flere affiliate sider var begyndt at fylde i søgeresultaterne.

Så selvom Panda opdateringen har været hård ved nogle hjemmesideejere, har den været tiltrængt.

 

Vejen uden om Pandaen

Først og fremmest bør du sætte dig ind i ovenstående punkter og sikre dig, at du kan sige check til alle punkterne. Du skal kunne stå inde for alt dit indhold.

Samtidig bør du sikre dig at teksterne varierer i længde og rummer enten billeder eller video. Det er nemlig lidt atypisk for SEO tekster. Det er ofte dem der har et lavt informationsniveau og tendens til at være overoptimeret.

Du bør ydermere linke rundt så det giver værdi for læseren og ikke kun fordi det giver din hjemmeside værdi.

Driver du en affiliate side skal du variere linkstukturen, så du ikke har for mange affiliate links i samme artikel.

 

Panda kontra Penguin

Der er klare forskelle mellem Panda og Penguin opdateringerne og deres fokusområder. De supplerer hinanden godt og det betyder du bør have et godt kendskab til begge.

Panda har mest fokus på tyndt indhold, keyword stuffing, høje bounce-rater og sider med for mange reklamer.

Penguin har derimod sit primære fokus på linksbuilding med exacte ankertekster og unaturlige linkprofiler. Penguin adskiller sig ved kun at fokusere på links og ikke selve hjemmesidens indhold.

 

Indvirkningerne af Googles opdateringer

Der er en tendens til at der spreder sig en vis usikkerhed og panik hos mange hjemmesideejere, når Google udruller deres nye opdateringer.

Senest er det tilfældet med Google Panda og Penguin opdateringerne, som gør at mange ser algoritmerne i et nyt lys.

Den naturlige konsekvens af frygten for faldende organiske placeringer er klar; stigninger i aktiviteterne på Google Adwords.

Der melder sig mange spørgsmål i den forbindelse. Jeg mener klart, at Google foretager deres opdateringer for at sikre en markedsledende søgemaskine.

At disse algoritmeændringer så har positive effekter på deres Adwords aktiviteter, er kun en god sidegevinst.