Landing page og optimering

En landing page er et udtryk for hvilken side den besøgende lander på, som det første. Det kan være de er kommet ind på hjemmesiden via en Google søgning på “Køb herretøj” eller ved klik på et banner.

Uanset hvad, er din landing page afgørende for om du får konverteret den besøgende til et salg.

Landingpages og konverteringsoptimering er to uadskillelige elementer, når du skal forbedre din konverteringsprocent.

 

Betydningen af landingpages

Man skal ikke undervurdere betydningen af en landing page, når det kommer til optimering.

Har du en stor webshop der sælger tøj og sko, hvor landing pagen for dit “køb herretøj” søgeord er alle dine sko eller dit dametøj, så er det langt fra optimalt.

Dette eksempel er meget ekstremt, men det er for at fremhæve pointen.

I en tid hvor der er hård konkurrence på Internettet har du sjældent mere end få sekunder til at overbevise kunden og det er ikke nok, at den besøgende kommer ind på den rigtige side. Din landing page skal også være relevant og fange den besøgende.

 

5 tips til en god landing page

Du får her 5 tips til hvordan du skaber gode landingpages, der kan konvertere til salg:

1. Relevans

Alle klikker ind på din hjemmeside med en vis forventning og finder de ikke dit indhold relevant, er de hurtigt væk igen. Hold din side relevant til de forhåbninger du har givet kunden, via din markedsføringskanal.

2. Fokuser på det vigtige

Det er vigtigt at holde fokus på en landing page, så den ikke går i for mange retninger. Kunderne skal kun ledes ned ad én vej og det er vejen mod en konvertering.

3. Overskuelighed

Overskuelighed hænger sammen med punkt 2 og det er afgørende at man nemt kan navigere rundt på siden og finde frem til det produkt man søger. Det gøres ved klare overskrifter, punktopstillinger og et pænt design.

4. Call-to-action

Call-to-action knapper er sød musik i alle konverteringseksperters øre. Der må ALDRIG være tvivl om, hvad du vil have dine besøgende til at gøre. Om det så er at foretage et køb eller tilmelde sig et nyhedsbrev, er underordnet.

Call-to-action handler om at kommunikere klare budskaber og have relevante knapper på siden.

5. Test til du ikke gider mere!

Test er en væsentlig del af konverteringsoptimering som helhed. Der kan være nok så mange undersøgelser, eksperimenter og teorier. I sidste ende kan man aldrig vide om tilgangen er kompatibel med din hjemmeside/webshop og kan skabe de ønskede resultater .

Så test din landing page på en lang række parametre, via forskellige call-to-action knapper, overskrifter, placeringer af sidens elementer etc.

 

Som det blev nævnt i indledningen er landingpages og konverteringsoptimering tæt forbundet med hinanden. Har du lyst til at læse mere om hvordan du kan forbedre din sides konvertering, finder du en artikel om emnet ved at klikke her.