Mine Google placeringer falder

Google placeringer falder

De fleste der har arbejdet med søgemaskineoptimering eller drevet en hjemmeside, kender til det. Ens Google placeringer falder og der breder sig en undren over hvorfor. Nogle gange er grunden indlysende og andre gange, kan det være sværere at gennemskue.

Er du havnet i denne situation? Så læs med her og find frem til hvad du bør gøre. 

Husk at tracke dine placeringer

Lad os starte et helt andet sted, for det er centralt at du får tracket dine placeringer løbende, så du kan følge udviklingen måned efter måned. Du bør mindst gøre det én gang om måneden, men gerne oftere. Det vil nemlig give dig en føling med hvordan din hjemmeside performer og hvilken effekt din optimeringsindsats medfører.

Sker der pludselig et massivt fald eller fremskridt, kan det være svært at konkludere hvorfor, medmindre du løbende tracker. For det er ikke altid det er dine organiske placeringer, der medfører fremgang i besøgstallene. Det kan ligeså vel være, at du arbejder i en sæsonbetonet branche, eller har haft succes med en Facebook kampagne.

En løbende tracking af placeringerne, vil kort sagt give dig en føling med udviklingen og gøre det nemmere at konkludere, når der sker udfald.

Analyse af hjemmesiden

Search ConsoleVi går nu til næste skridt, som er analysen af hjemmesiden. Et punkt der kan være ret langhåret, hvis man ikke er vant til at arbejde med hjemmesider og SEO. Vi har derfor forsøgt at forklare den så brugervenligt som muligt.

1. Google Search Console

Først bør du besøge din Google Search Console (tidligere Google Webmaster Tools), da det er en stor hjælp. Har du ikke allerede opsat det, bør du gøre det nu, omend det ikke vil hjælpe dig i denne situation. Search Console giver dig beskeder og værdifuld viden, hvis der er noget galt.

Til højre har vi markeret de 6 primære steder du bør tjekke igennem. Det drejer sig om følgende:

  • Meddelelser → Tjek om du har fået nogle betydningsfulde beskeder.
  • Søgetrafik → Manuelle handlinger: Tjek om du er ramt af manuel straf.
  • Google-indeks → Indekseringsstatus: Find ud af om nogle sider er røget ud af indekset.
  • Google-indeks → Blokerede ressourcer: Er der blokerede elementer på hjemmesiden?
  • Crawl → Crawlingfejl: Kan der findes nogle fejlkilder?

2. Er du ramt af algoritme opdateringer?

Google opdaterer jævnligt deres algoritme og de fleste har sikkert hørt om Panda, Penguin og Phantom. Det er derfor en god idé at tjekke om der har været algoritme opdateringer for nylig, der kan kobles sammen med de faldende placeringer.

Der findes flere hjemmesider til formålet og vi er selv ret glade for Moz oversigten. Her kan du nemt se datoer på de aktuelle ændringer, der kan være relevante for dig.

Det kan dog være svært at vurdere denne sammenhæng, medmindre du har en vis viden og erfaring med søgemaskineoptimering. Du kan altid kontakte os, hvis du vil have os til at vurdere din case.

3. Ændringer i dine backlinks

Det næste du bør gøre, er at tjekke dine backlinks, da de kan have ændret sig mærkbart. Det kan være du har tabt nogle af dine bedste indgående links. Eller det kan være du har modtaget mange dårlige, som har skadet din linkprofil. Her er 3 af de centrale områder:

Nye backlinks – har du fået nye indgående links fra “dårlige” sider?

Gamle backlinks – har du mistet stærke indgående links?

Døde links – tjek om indgående links peger på 404 sider eller om der er døde links på din hjemmeside.

Til at tjekke dette kan du bruge Ahrefs.com, men der findes mange fornuftige værktøjer til formålet.

4. Evaluer dit eget arbejde

Sidst er det værd at evaluere dit eget arbejde og hvordan det muligvis kan have påvirket dine placeringer.

– Har du lige skiftet domæne, kan det være flytningen er udført forkert?

– Har du lige lavet en masse links, kan det være ankerteksten er for aggressiv?

– Er det lang tid siden du har opdateret din hjemmeside, kan det være indholdet har mange fejl og døde links?

Mange scenarier kan udspille sig og en evaluering af dit arbejde kan være rigtig nyttig. Ikke mindst for et eksternt SEO firma, hvis du ønsker en professionel vurdering af situationen.

Opsummering

Til sidst er det værd at nævne, der kan være mange grunde til at dine Google placeringer falder. Det kan være du selv har gjort noget forkert. Det kan være du er blevet “angrebet” af en konkurrent. Det kan være en ny opdatering, der gør at din hjemmeside ikke længere kan retfærdiggøre de aktuelle placeringer. Det kan derfor være meget vanskeligt at klarlægge den egentlige grund, men ovenstående bør hjælpe dig i den rigtige retning.

Vi håber du er blevet klogere på hvordan du kan analysere dig frem til årsagen bag dine faldende Google placeringer. For de fleste forretninger vil det være en alvorlig udvikling, der skal tages alvorligt og vendes hurtigst muligt.