Online reputation management

Reputation Management er en betegnelse for at beskytte eller forbedre sit omdømme i søgemaskinerne.

Det er altid en god idé at beskytte firmanavn og produkter, specielt hvis man er tilstede online, med hjemmesider og sociale profiler. Disciplinen går ud på at skabe placeringer i Google, på de produkter og navne, man ønsker at beskytte.

Internetbrugere er meget kritiske og der gælder tit og ofte andre spilleregler online. Èn dårlig artikel eller ét negativt indlæg, kan hurtigt give et negativt syn på din virksomhed eller produkt, når de Googles.

 

Casen med Vordingborg Køkken

En af de klassiske cases inden for reputation management er Vordingborg Køkken. Et eksempel på hvor galt det kan gå, hvis man ikke er på forkant.

De har i mange år kæmpet med en utilfreds kunde, der fik nok og oprettede en hjemmeside, hvor han fortalte om forløbet og på det kraftigste frarådede at bruge Vordingborg Køkken.

Alle kan nu konstatere at vok.dk ligger nr. 3 på “Vordingborg Køkken” søgningen og det har kostet mange kunder.

Vordingborg Køkken har tydeligvis ikke gjort deres reputation management.

Uheldigt eksempel: “BRUG ALDRIG Vordingborg Køkken!!!”

 

Med flere tusinde søgninger på Vordingborg Køkken måned efter måned, er det helt sikkert noget der kan mærkes på bundlinjen.

Det er dog ikke fordi, at Vordingborg Køkken ikke har forsøgt at få fjernet Vok.dk fra toppen. De har lavet hjemmesider som vordingborg-køkken.dk, vordingborgkøkken.dk og flere andre.

Samtidig har de prøvet at betale ejeren af Vok.dk for at lukke siden, men igen uden held. Han sagde i første omgang ja, hvorefter de sendte en advokat på ham og beskyldte ham for afpresselse.

En meget dum beslutning. Brevet blev nemlig lagt op på hans hjemmeside og hans side blev styrket, da medfølende og sure bloggere linkede til hans side og støttede hans sag. Et ja blev forvandlet til et nej.

Råd nr. 1 hvis du er blevet ramt: Træd varsomt, da det er dig der har alt at tabe!

Skaden er sket og nu er det ualmindeligt svært at rette op på. Havde Vordingborg Køkken udført online reputation management inden problemet opstod, kunne mange penge og besvær være sparet.

 

Internetkunder er mere kræsne

Internetkunder er blevet langt mere kræsne og forsigtige, inden de handler hos et nyt firma. Det indebærer ofte en søgning på firmanavnet.

Impulskøb foregår langt mere i de fysiske butikker, hvor man ikke har samme mulighed for at sammenligne priser og undersøge butikkens omtale. Det viser bare hvor afgørende det er, med kontrol over firmanavnet.

Fona og Elgiganten er andre eksempler, på store danske virksomheder, som har været hårdt ramt af dårlig omtale. De er dog kommet langt bedre efter det, så omtalen ikke længere har samme skadelige effekt.

 

Beskyt og overvåg dit omdømme proaktivt

Der er al mulig grund til at beskytte og forbedre dit omdømme online. Mange begår den fejl at lave reputation management, efter at skaden er sket.

Det er langt bedre og billigere at handle proaktivt, fremfor at skulle reagere efter krisen er opstået.

Overvågning

Du kan overvåge dit omdømme online, via en lang række værktøjer. Google Alerts er en af de smarteste. Du kan oprettet en underretning på de søgefraser du ønsker at beskytte.

Det kunne være dit firmanavn, dit produkt, eller personlige navn. Opret underretninger og få en mail i indbakken, hvis de bliver omtalt på internettet.

Du kan oprette en Google Alert underretning her.

 

Optimer din hjemmeside med firmanavnet

Når der fokuseres på reputation management, handler det ikke kun om eksternt arbejde.

Det er ligeledes muligt at optimere din egen hjemmeside. Specielt sider som Om os og Kontakt bør indeholde dit firmanavn i sidetitlen, så de fremkommer i søgeresultaterne.

Brugerens hensigt med en søgning på firmanavnet kan være mange , men mange besøgende vil finde en Om os eller Kontakt -side yderst relevant.

 

Reputation management er en gråzone

Reputation management er i høj grad en gråzone. Man skal som udbyder have en god grund til at bagatellisere den dårlige omtale.

Er omtalen ubegrundet eller usandfærdig, ikke længere aktuel, eller er personen ikke blevet dømt for den påståede handling?

Kontakt Medier & Co for en fortrolig snak om online reputation management. Vi hjælper ikke med reputation management for personer eller virksomheder, som er blevet dømt.

Vi hjælper derimod gerne virksomheder som ønsker at beskytte og forbedre deres omdømme online, inden der måtte opstå dårlig omtale.

For lad os være realistiske, alle gode virksomheder kan få en sur og utilfreds kunde, som kan komme til at fylde alt for meget i virksomhedsbilledet via Google uden grund.

 

Har du kontrol over dit navn i søgemaskinerne? Hvis ikke, så er det med at komme i gang.