Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering er en metode til at fremme hjemmesiders placeringer. Optimeringen handler ikke om at maksimere indtjeningen i firmaet, men om at forbedre besøgstal og de organiske placeringer på relevante søgeord.

Top placeringer i søgemaskiner som Google, Yahoo og Bing kan være guld værd. Vi mener det er et krav at være synlig, hvis du vil have succes med din hjemmeside eller online forretning.

Du kan have markedets bedste produkt, men hvad hvis ingen kender til det?

Få hjælp til søgemaskineoptimering

– God SEO virker langsigtet

Når Medier & Co hjælper kunder med søgemaskineoptimering, sker det altid med fokus på kvalitet og på at skabe langsigtede resultater. Der findes mange “hurtige” tiltag, der giver en kortvarig effekt, men som kan skade dig på længere sigt.

Vi har respekt for din hjemmeside og din forretning, så vi gør vores arbejde grundigt. Hvis du vælger at benytte os, vil vi altid fokusere på on-site søgemaskineoptimering som det første. Du får feedback til hvad der bør gøres og vi starter med de ændringer, der gør den største forskel. Vi kalder det mest værdi for pengene.

Din hjemmeside bør være veloptimeret og køreklar, inden der arbejdes på andre ting. Du sælger heller ikke et halvfærdigt produkt.

Tendensen er at din hjemmesides on-site SEO-styrke bliver mere og mere afgørende. Senest illustreret ved at mobilvenligheden og hastigheden har en direkte indflydelse på dine placeringer.

Lad os give din hjemmeside/webshop et serviceeftersyn og få et indblik i hvad der bør gøres – og hvilke svagheder din side har.

Kontakt os for en uforpligtende snak

 

10 gode SEO tips

1. Hav unikke sidetitler på alle dine sider

Sidetitler er et af de vigtigste områder inden for søgemaskineoptimering, så sørg for at alle sidens titler er unikke.

2. Brug beskrivende titler som matcher sidens indhold

Undlad at spamme dine titler med keywords, men giv siden en beskrivende sidetitel. Spammende titler med overdreven brug af søgeord, vil i bedste fald kun have en kortsigtet effekt.

3. Anvend h-tags som overskrifter og indsæt søgeord

Når du laver overskrifter på din hjemmeside, bør du sikre dig at du benytter h1, h2, h3-tags etc. hvori du inkluderer dine søgeord. Disse overskrifter giver ydermere en mere overskuelig side.

4. Høj kvalitet i sidens indhold

Sørg for at have velformuleret indhold, som er interessant og uden stavefejl. Der skal være substans i dit indhold og artikler med almene betragtninger går en svær tid i møde.

5. Naturlig søgeordstæthed

Substans og en naturlig anvendelse af dine søgeord er vejen frem og uden om Googles Panda filter.

Glemt alt om gamle råd med søgeordstæthed på 5-10 %, for det vil hurtigt blive anset for spam af Google.

6. Hold hjemmesiden opdateret

Nyt indhold og ændringer viser at din hjemmeside  er i live og det bør du sikre dig. Søgerobotter elsker nyt godt indhold og det er ikke uden grund at Content is King.

7. Sørg for at have en side der loader hurtigt. 

Loadtid er bare en af mange parametre du bliver vurderet på, ikke kun af Google, men specielt af dine besøgende.

Langsom loadtid har en negativ effekt, men er det uretfærdigt?

8. Benyt din søgefrase i sidens url

Har du en side om fx. engelsk kurser bør du have en url som hedder: www.firma.dk/engelsk-kurser frem for fx. www.firma.dk/kurser.apsx?enhed=26&menu=28

9. Navngiv dine billeder

Du bør navngive sidens billeder via ALT tag, med en beskrivende tekst. Billedet skal jo have et beskrivende navn, selvom den ikke er en tekst.

10. Undgå dobbeltindhold

En af de mest gængse fejl for mange hjemmesideejere, er dobbeltindhold. Der findes slemme og milde former for Duplicate Content (DC), men det afgørende er at samme indhold kun kan tilgås fra 1 url.

Din side må fx. ikke kunne tilgås fra både www.mitfirma.dk og http://mitfirma.dk. Det er en meget klassisk fejl, som mange begår.

Den “dårlige” vej

Det er vigtigt at skelne mellem white hat og black hat SEO. Den rette vej er white hat optimering, da det overholder guidelines fra Google Webmaster.

Det er vigtigt at understrege at black hat optimering ikke er ulovligt, men det er i strid med Googles retningslinjer. Det er altså en dum og meget kortsigtet strategi. God søgemaskineoptimering udføres med fokus på kvalitet og retningslinjerne fra Google, så man opnår langsigtede resultater.

Specielt fordi Google er den altdominerende søgemaskine i Danmark og mange andre lande. De har en markedsandel på omkring 95 % i Danmark og har ligget på det niveau i mange år. Medier & Co har derfor primært fokus på søgemaskineoptimering til Google og vi kan hjælpe alle kunder, store som små virksomheder.

Søgemaskiner og de mange signaler

Det kan være svært at blive klog på søgemaskineoptimering som almen dansker. Hver søgemaskine bruger en lang række signaler, som man skal tage højde for og være opdateret omkring.

Google benytter i omegnen af 200 signaler, med flere undersignaler, mens Bing har over 1.000. Algoritmeændringer er en naturlig del af alle søgemaskiner, så søgemaskineoptimering er og bliver en dynamisk disciplin.

5 facts om søgemaskineoptimering

  1. SEO er vurderet til at være mere omkostningseffektiv end offline markedsføring og e-mails, ifølge WebCMO.
  2. Google har en markedsandel på omkring 95 % i Danmark og har ligget på det niveau igennem mange år. Deres amerikanske markedsandel var på 66,4 % i august 2012, ifølge Comscore. Microsoft og Yahoo er nærmeste forfølgere.
  3. IMT Strategies har fundet frem til at synlighed i søgemaskinerne giver en højere brand awareness end trykte medier, tv reklamer og radio.
  4. 91 % af amerikanerne starter deres søgning online via søgemaskiner anno 2012, ifølge Pew Internet Survey. Tendensen er tilsvarende i Europa.
  5. 85 % af kunderne finder frem til hjemmesiden via søgetjenester, ifølge The Graphics.