App Store Optimization (ASO) er en engelsk udtryk for optimering af applikationer i de forskellige stores.

Appstore markedet vokser med hastige skridt og det vil betyde, at flere og flere marketingeksperter kaste sig over App store optimering.

Hvad er Appstore optimering?

App optimering er for længst blevet et etableret begreb i den amerikanske marketingverden. Optimeringsindsatsen går ud på at forbedre synligheden af en mobil app til iPhones, iPads eller Android, i app stores som iTunes og Google Play.

Begrebet er tæt forbundet med disciplinen søgemaskineoptimering (SEO), omend der primært fokuseres på at rangere højt i Appstores, frem for i søgeresultaterne hos Google, Bing, Yahoo etc..

Et historisk indblik i Appstores

For at give dig et indblik i hvor relativ nyt Appstores er, så vil Medier & Co her give dig et kort historisk tilbageblik.

I juli 2008 blev Apple’s iTunes Store lanceret i forbindelse med at iPhone 3G kom på markedet. Google Play fulgte efter i september 2008 og blev døbt Android Market.

Udviklingen på markedet har været enorm og i 2012 havde både iTunes App Store og Google Play, begge over 430.000 applikationer i sortimentet.

Den store vækst har gjort det markant sværere at være synlig og skabe opmærksomhed om sit produkt. Det er her appstore optimering bliver relevant.

Rangeringskriterier inden for App store optimering

Det er vigtigt at kende til de præcise rangeringskriterier og algoritmer, men hverken Apple og Google er specielt åbne på området.

Vi har alligevel vurderet en række vigtige kriterier, som må antages at være relevante eller blive det i nærmeste fremtid:

  • Frekvens: Hvor meget bliver applikationen anvendt?
  • Downloads: Hvor mange gange er den blevet downloadet?
  • Sletningsrate: Hvor ofte bliver den slettet igen?
  • Anmeldelser: Hvor mange og hvor gode anmeldelser har den modtaget?
  • Opdateringer: Hvor ny er app’en og hvornår er den blevet opdateret sidst.
  • Hastighed: Hvor hurtigt fungerer den i forhold til konkurrenterne?
  • Omtale: Omtale af applikationen på sociale medier eller hjemmesider, kan være med til at forbedre din placering.

5 tips til en god Appstore optimeringsindsats

Du kan her få en række gode tips til din optimeringsindsats og råd til hvordan du kan opnå bedre placeringer i diverse Appstores. Nok overlapper ASO og SEO hinanden, men der er alligevel forskelle.

1. Titel og beskrivelse

Giv applikationen en præcis titel og beskrivelse, der indeholder dine søgeord. Fokuser på en naturligt brug af keywords.

2. Social aktivitet

Skab social aktivitet, ved at gøre det nemt for brugeren at dele, like eller følge applikationen.

3. Konvertering og push notifikationer

Sørg for at optimere konverteringen og benyt beskeder og notifikationer til at øge brugsfrekvensen hos brugeren.

4. Skaf anmeldelser

Få trofaste brugere til at anmelde app’en. Det skaber troværdighed og giver positiv omtale.

5. PR og online markedsføring

Skab omtale via PR eller online markedsføringsformer for at forbedre download raten og øge brugerantallet.