Søgemaskineoptimering (SEO) er et afgørende område for alle hjemmesideejere, som ønsker succes online.
Har du en blog, webshop eller anden hjemmeside kan du her blive klogere på begrebet SEO. Der er simple og avancerede grene inden for søgemaskineoptimering og fokus vil her være på de områder, hvor du selv kan gøre en indsats.
Artiklen omhandler søgemaskineoptimering for begyndere, på et niveau hvor alle kan være med. Den fuldt dækkende optimering kræver en professionel indsats, men du har mulighed for at gøre en del selv. Det handler i sidste ende om at være informeret og opmærksom på, hvad der er vigtigt.
5 SEO tips for begyndere
Vi har valgt at inddele vores SEO tips og råd i 5 områder. Det er vigtigt at understrege, at en indsats på disse 5 områder bør suppleres med yderligere optimering.
Effekten afhænger i høj grad af, hvor hård konkurrencen er på netop det søgeord, du ønsker at rangerer på. Fx. er sko, tøj og mobiler alle meget konkurrenceprægede søgeord. Det er derfor du bør lave en søgeordsanalyse som er det første, af 5 SEO tips.
1. Søgeordsanalyse
Vi lægger ud med et vigtigt begreb inden for søgemaskineoptimering. En søgeordsanalyse er en analytisk vurdering af, hvor mange månedlige søgninger der er på de forskellige søgefraser og hvor konkurrenceprægede de er.
Det er denne analyse der danner grundlag for, hvilke søgeord du bør satse på og optimere imod.
Der findes flere værktøjer på markedet, men det bedste værktøj er helt sikkert Googles eget. Du kan tjekke søgeordsværktøjet via Google Adwords. Vær opmærksom på forskellen mellem “fleksible” og “eksakte” typer.
Illustration af søgeordsværktøjet.
Fleksibel: Viser det samlede antal månedlige søgninger, hvor søgeordet indgår.
Eksakt: Er et udtryk for antal månedlige søgninger, på præcis denne søgefrase.
Fleksible søgeordstyper vil derfor altid give et højere tal.
2. Optimer metadata
Metadata er et andet nyt udtryk, du bør kende til som begynder. Metadata findes i hjemmesidens kodning og omfatter følgende:
- Sidetitel
- Meta description
- Meta keywords
Får du lavet en professionel hjemmeside hos os, installerer vi Yoast pluginet, hvilket gør at disse metadata bliver synlig i bunden af alle sider og indlæg i kontrolpanelet. Derved kan du nemt indtaste relevant beskrivelse, for alle dine sider.
Alle dine siders titler skal være unikke og beskrivende, samt indeholde de søgeord du vil rangere på. Du må ikke have flere sider med samme sidetitel.
Du kan se hvordan sidetitlen og meta description fremgår i søgeresultaterne her:
Sådan vises metadata i søgeresultaterne.
De samme metadata fremgår ligeledes i hjemmesidens kodningsdel og det er her de skal tilrettes.
Eksempel på metadata i kildekoden.
Hvor og hvordan du lige skal tilrette dine metadata, afhænger meget af siden. Er det fx. en webshop, en WordPress blog eller noget helt tredje.
Meta keywords er med vilje ignoreret, da de ikke har nogen væsentlig indflydelse og derfor ikke er tiden værd. Har du lyst til at udfylde dem, så skriv maks. 5 keywords, adskilt med komma.
- Titlen må maksimalt være på 67 tegn inkl. mellemrum, tegnsætning etc.
- Meta description må maksimalt være på 156 tegn.
Overskrider du antal tegn, vil du risikere at den resterede del af teksten bliver skåret fra af søgemaskinerne. Har du spørgsmål til din sides metadata, er du altid velkommen til at kontakte os.
3. Sørg for godt og nyt indhold
Søgemaskinerne elsker godt indhold og er glade nyt indhold. Sørg derfor altid for, at du kun har kvalitetsindhold på din hjemmeside. Sproglige og grammatiske fejl har en betydning, så fjern de fejl der måtte være.
Samtidig bør du jævnligt opdatere din hjemmeside, så den fremstår aktiv. Det mest optimale vil være at tilknytte en blog, så du nemt kan poste nyt indhold og holde den aktiv. Det kræver bare, at du reelt har noget på hjerte.
Det skal være relevant for den besøgende, før indholdet er det for søgemaskinerne. Det er en god rettesnor at gå efter.
4. H-tags
H-tags er et andet område du bør have fokus på. Dels fordi det har en SEO-værdi og dels fordi det giver et godt overblik på hjemmesiden. Der findes alt fra H1 – H6-tags, omend du sjældent får brug for mere end H1, H2 og H3-tags.
Du kan her se et eksempel på, hvor der figurerer H-tags i denne artikel:
Billede der viser hvordan H-tags kan fremstå.
Det er klart at H1-tagget giver mest værdi og sådan dernedad, men husk aldrig at overdrive bruge af H-tags. Du må ikke tro at det er bedre, bare at lave tre eller fire H1-tags på samme side.
5. Sociale medier
Det sidste område er ikke en indsats der foregår på selve hjemmesiden. Der er mange metoder til at skaffe gode links, men det er et stort område og egner sig ikke til søgemaskineoptimering for begyndere.
Der hvor du kan gøre en forskel, er ved at linke fra dine sociale profiler. Det kan være fra din Facebook profil, din Twitter eller Google plus. Der er mange sociale medier og de kan alle være med til at give din hjemmeside værdi.
Om ikke andet vil det sikre dig, at din side bliver hurtigere indekseret i søgemaskinerne. Nye sider skal typisk bruge noget tid før de kan Googles. Du kan fremskynde indekseringsprocessen ved at linke mod din hjemmeside.
At linke mod en hjemmeside betegnes i SEO branchen for linkbuilding. Det er et vigtigt område, hvis du vil opnå de bedste placeringer og komme til tops. Der er mange måder at lave links på og det er et område, hvor du bør få professionel hjælp. Dels fordi det kræver stor viden og erfaring, ligesom det er vigtigt det bliver gjort ordentligt.
Få en uforpligtende snak
Søgemaskineoptimering skal udføres omhyggeligt og velovervejet. Selv hvis du vælger at gøre-det-selv, bør du have en SEO konsulent med på sidelinjen, så du har en masse viden og erfaringer at trække på. Det gør ligeledes at du kan få professionel hjælp til de mest avancerede dele af optimeringsarbejdet.
Kontakt os for at få en uforpligtende snak om, hvordan du kommer godt i gang med din hjemmeside.