Søgemaskineoptimering er en metode til at fremme hjemmesiders placeringer. Optimeringen handler ikke om at maksimere indtjeningen i firmaet, men om at forbedre besøgstal og de organiske placeringer på relevante søgeord.

Top placeringer i søgemaskiner som Google, Yahoo og Bing kan være guld værd. Vi mener det er et krav at være synlig, hvis du vil have succes med din hjemmeside eller online forretning.

Du kan have markedets bedste produkt, men hvad hvis ingen kender til det?

Med kvalitet kommer du længst

I arbejdet med søgemaskineoptimering bør du altid fokusere på kvalitet og på at skabe langsigtede resultater. Der findes mange “hurtige” tiltag, der giver en kortvarig effekt, men som kan skade dig på længere sigt. Med kvalitet kommer du længst i søgemaskinerne, som i så mange andre aspekter af livet.

Gør dit arbejde grundigt og sørg for at din hjemmeside er optimeret tip top. Det indebærer ikke kun sidetitler, overskrifter mv., men ligeledes en hurtig og mobilvenlig hjemmeside, som brugerne elsker.

Din hjemmeside bør være veloptimeret og køreklar, inden der arbejdes på andre tiltag. Du sælger heller ikke et halvfærdigt produkt. Alt andet ville svare til at invitere kunder ind i butikken, uden den er færdigindrettet og klar.

Tendensen er at din hjemmesides on-site SEO-styrke bliver mere og mere afgørende. Senest illustreret ved at mobilvenligheden og hastigheden har en direkte indflydelse på dine placeringer.

10 gode SEO tips

1. Hav unikke sidetitler på alle dine sider

Sidetitler er et af de vigtigste områder inden for søgemaskineoptimering, så sørg for at alle sidens titler er unikke.

2. Brug beskrivende titler som matcher sidens indhold

Undlad at spamme dine titler med keywords, men giv siden en beskrivende sidetitel. Spammende titler med overdreven brug af søgeord, vil i bedste fald kun have en kortsigtet effekt.

3. Anvend h-tags som overskrifter og indsæt søgeord

Når du laver overskrifter på din hjemmeside, bør du sikre dig at du benytter h1, h2, h3-tags etc. hvori du inkluderer dine søgeord. Disse overskrifter giver ydermere en mere overskuelig side.

4. Høj kvalitet i sidens indhold

Sørg for at have velformuleret indhold, som er interessant og uden stavefejl. Der skal være substans i dit indhold og artikler med almene betragtninger går en svær tid i møde.

5. Naturlig søgeordstæthed

Substans og en naturlig anvendelse af dine søgeord er vejen frem og uden om Googles Panda filter. Glemt alt om gamle råd med søgeordstæthed på 5-10 %, for det vil hurtigt blive anset for spam af Google.

6. Hold hjemmesiden opdateret

Nyt indhold og ændringer viser at din hjemmeside  er i live og det bør du sikre dig. Søgerobotter elsker nyt godt indhold og det er ikke uden grund at Content is King.

7. Sørg for at have en side der loader hurtigt. 

Loadtid er bare en af mange parametre du bliver vurderet på, ikke kun af Google, men specielt af dine besøgende. Langsom loadtid har en negativ effekt, men er det uretfærdigt?

8. Benyt din søgefrase i sidens url

Har du en side om fx. engelsk kurser bør du have en url som hedder: www.firma.dk/engelsk-kurser frem for fx. www.firma.dk/kurser.apsx?enhed=26&menu=28

9. Navngiv dine billeder

Du bør navngive sidens billeder via ALT tag, med en beskrivende tekst. Billedet skal jo have et beskrivende navn, selvom den ikke er en tekst.

10. Undgå dobbeltindhold

En af de mest gængse fejl for mange hjemmesideejere, er dobbeltindhold. Der findes slemme og milde former for Duplicate Content (DC), men det afgørende er at samme indhold kun kan tilgås fra 1 url.

Din side må fx. ikke kunne tilgås fra både www.mitfirma.dk og http://mitfirma.dk. Det er en meget klassisk fejl, som mange begår.

Søgemaskiner og de mange signaler

Det kan være svært at blive klog på søgemaskineoptimering som almen dansker. Hver søgemaskine bruger en lang række signaler, som man skal tage højde for og være opdateret omkring.

Google benytter i omegnen af 200 signaler, med flere undersignaler, mens Bing har over 1.000. Algoritmeændringer er en naturlig del af alle søgemaskiner, så søgemaskineoptimering er og bliver en dynamisk disciplin.

Korte facts om søgemaskineoptimering

  1. SEO er vurderet til at være mere omkostningseffektiv end offline markedsføring og e-mails, ifølge WebCMO.
  2. Google har en markedsandel på omkring 95 % i Danmark og har ligget på det niveau igennem mange år.
  3. IMT Strategies har fundet frem til at synlighed i søgemaskinerne giver en højere brand awareness end trykte medier, tv reklamer og radio.
  4. 85 % af kunderne finder frem til hjemmesiden via søgetjenester, ifølge The Graphics.