Konverteringsoptimering i Google Analytics

Gæsteblogindlæg af Thomas Skov Iversen fra webbureauet NPWS.dk.

Driver du en webshop eller hjemmeside, så har du med garanti allerede opsat Google Analytics for at tracke dine besøgende – hvis ikke, så opret dig gratis her med det samme. Men hvad bruger du egentlig Google Analytics til udover at holde styr på, hvor mange besøgende du har hver dag?

I denne artikel vil jeg gerne have lov at slå et slag for konverterings-tracking i Google Analytics og komme ind på, hvorfor du burde opsætte tracking, samt hvordan du i praksis kan gøre det.

Hvorfor måle på konverteringen?

Efter min mening bør du faktisk måle alt på din hjemmeside. Kun hvis du måler på alt, kan du tage rationelle beslutninger om, hvilke ændringer du bør lave og samtidig præcist vide hvad effekten af disse ændringer vil være.  Konvertering er blot én ting du kan måle på, men måske er det også den vigtigste.

Du bør spørge dig selv, hvad ønsker jeg at besøgende skal gøre når de kommer til min hjemmeside eller webshop? Skal de udfylde en formular, skal de klikke på et banner eller skal de gennemføre et købsflow? Hvis du tjener penge på din side kan man også spørge lidt anderledes, nemlig hvordan tjener du penge på dine besøgende?

Svaret burde for de fleste være ret lige til, men spørgsmålet er, om du overhovedet ved hvor stor en del af dine besøgende som gør det du gerne vil have dem til at gøre og hvor mange som måske gør noget helt andet. Det kan du kun finde ud af, hvis du opsætter konverteringsmålinger i f.eks. Google Analtyics.

Min pointe er, at man ikke kan drive en succesfuld hjemmeside eller webshop uden at kende til det flow der leder til omsætning samt hvordan dine besøgende agerer i forhold til dette. Kun med viden herom kan du optimere og forbedre f.eks. købsprocessen og måske, hvis du gør det godt, få endnu flere besøgende til at konvertere som du ønsker det.

Opsætning af Goal

Det første du skal gøre for at opsætte konverteringssporing er at opsætte et mål, altså det du i sidste ende gerne vil have dine besøgende til at gøre.

Log ind i Google Analytics og gå til Administrator -> Mål (helt ude til højre) og tryk så ”Nyt mål”.

Google Analytics har en række prædefinerede mål, men dem ønsker vi ikke at anvende i første omgang og derfor skal du blot vælge ”Tilpasset” helt nederst og tryk så ”fortsæt”.

Du skulle gerne nu se følgende:

Målbeskrivelse

Start med at give dit mål et navn

”Id for målplads” lader du blot være som den er.  Under typer har du en række forskellige mål-typer:

Du kan enten:

  • Sætte et mål der går ud på at en besøgende når en specifik destination, altså at de ender på en specifik url.
  • Sætte en mål der går på at en besøgende skal have været på en side i fem minutter eller længere. Dette kunne f.eks. være, hvis du ser det som et mål, at en besøgende bruger min. 5 min. på at læse en specifik artikel på din side.
  • Sætte et mål som kun bliver opfyldt, hvis en bruger har set X antal sider i samme session.
  • At en hændelse er sket. Dette kræver en nærmere forklaring på opsætning af hændelser og jeg vil ikke komme ind på det her.

For eksemplets skyld vælger vi at måle på en specifik destinations side, altså en side vi gerne vil have den besøgende til at besøge for at opnå målet.

Måldetaljer

Når du har valgt destination og navn på målet, burde du se det samme som ovenfor.

Her vælger du først den side, som du gerne vil have den besøgende til at besøge for at opnå målet.  I mit tilfælde har jeg valgt ”/checkout-completet.html”. Du kan desuden vælge om det skal være præcist denne url eller blot en streng der skal indgå i url´en for at målet er opnået.

Du kan nu prøve at trykke ”bekræft dette mål” for at se om målet ville have været blevet opfyldt på baggrund af data på din hjemmeside fra de seneste 7 dage.

Hvis alt ser fint ud kan du trykke ”Gem” og så er dit mål oprettet.

Google Analytics vil nu begynde at måle på, hvor mange der når dette mål, hvor mange der falder fra og hvilke sider dine besøgende er kommet fra for at opnå dette mål.

Jeg kunne dog godt tænke mig at tilføje et ekstra lag, nemlig en tragtvisualisering, inden vi er helt færdige.

Prøv derfor at slå ”Tragt” til.

Tragtvisualisering

Når du har slået tragt til skulle du gerne få følgende billede:

Tragt

Vi har nu mulighed for at præcisere, hvilke steps den besøgende skal gå igennem for at opnå målet. I mit tilfælde ved jeg, at kunden skal se checkout-siden inden han kan gennemføre købet, og derfor tilføjer jeg den side til min tragt.

Når jeg har gjort dette trykker jeg ”Gem”.

Google Analytics begynder nu at tracke på, hvor mange af dine besøgende der kommer til checkoutsiden, hvor de kommer fra, hvor mange der gennemfører checkout (vores mål) og hvor mange der ikke gør samt hvilke sider de forsvinder hen til i stedet.

Nu kan jeg ikke vise, hvordan eksemplet ovenfor vil se ud, da det er fiktivt, men nedenfor ser du et eksempel på en konverterings tragt, der har kørt på en større dansk webshop i nogle få dage.

Du kan se din egen tragt + mål med data efter nogle dage ved at gå til Konverteringer -> Mål -> Tragtvisualisering.

Tragtvisualisering

På venstre side af tragten ses antallet af personer der er kommet ind i konverterings-flowet.  Man kan også se, hvilke specifikke sider folk er kommet fra, men her har jeg sløret det af hensyn til webshoppen som bruges i eksemplet.  På højre side ser man, hvor de personer som falder fra går hen i stedet for at gennemføre betalings-flowet.

Som du kan se er der 47% der kommer til kurven som også går til bestillingssiden. 0% gennemfører en bestilling. Det er en ret skidt konvertering, men i dette tilfælde viste det sig faktisk, at det var fordi konverterings-målet var sat forkert op.

Dette er blot en af mange typer mål man kan sætte op, og som du kan se, så får du en masse vigtig information om dine besøgende, som du kan bruge til at optimere din side, så flere vælger at gennemføre en konvertering der skaber værdi for dig.

Kunne du godt tænke dig at få hjælp til SEO og konverteringsoptimering, så kontakt mig gerne på NPWS.dk.