fbpx

Linkbuilding

Linkbuilding der virker i 2020
SEO og linkbuilding er to meget dynamiske størrelser, hvor du hele tiden bør holde dig opdateret på de seneste tendenser. Hvad der virkede for 2 år siden, behøver ikke virke anno 2020.
Få et uforpligtende tilbud

Få et godt indblik i disciplinen linkbuilding og de forskellige linkkilder du kan udforske. Det er en af de mest avancerede og sværeste dele af søgemaskineoptimeringen, hvorfor viden og erfaring er nøgleord.

Medier & Co har +10 års erfaring på området og hjulpet en lang række danske virksomheder. Tag kontakt for en uforpligtende snak om, hvordan vi arbejder og hvordan vi kan hjælpe dig frem i søgeresultaterne.

Vi er et SEO bureau med base i København, men har kunder i hele Danmark.

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er en af de vigtigste faktorer inden for søgemaskineoptimering, der overordnet set kan inddeles i to kategorier: on-site og off-site. Her først en kort præsentation af de forskellige begreber:

  • Interne links – hvor du linker internt mellem dine forskellige sider.
  • Eksterne links – links fra en hjemmeside til en anden.
  • Indgående links – hvor andre hjemmesider linker til din.
  • Udgående links – hvor du linker ud til andre hjemmesider, fra din egen side.

En simpel måde at definere det på: Det er processen for at generere et link til din hjemmeside fra en anden side. Det handler i bund og grund om at få gode henvisninger ind til sin side, men det er også utrolig vigtigt, at de kommer fra relevante og gode hjemmesider. Det er kvaliteten, ikke kvantiteten der tæller!

Relevans, kvalitet og troværdighed er nøgleord når det kommer til linkbuilding, så det nytter ikke noget, at du får en masse indgående henvisninger fra hjemmesider om elektronik og blomster, når du selv sælger tøj.

Jo flere links du har der peger mod dit domæne, jo mere populær virker din side for søgemaskinerne – som hovedregel. For selvom en henvisning fra en anden hjemmeside, skal betragtes som en stemme på dig, er det meget forskelligt hvor meget værdi og trust en hjemmeside kan videregive.

Hvordan laver man linkbuilding?

En god tilgang til at lave linkbuilding er, at finde relevante websites som har en eller anden form for relation til din hjemmeside, industri, indhold etc. Det handler om at få links fra så relevante og veletablerede hjemmesider som muligt. Vi bør næppe nævne, det er langt bedre at få et link fra mediet Business.dk, end fra onkel Bents personlige blog.

Hold altid fokus på kvalitet og relevans

For at få mest ud af din linkbuilding, kan det være en god idé at bruge relevante søgeord som din ankertekst (den tekst du bruger til at lave et hyperlink). Men du skal passe på med ikke at overdrive og husk altid at variere dine ankertekster.

Ankertekster skal være naturlige og kunne f.eks. være ”klik her”, din hjemmesides navn eller ”læs mere her”. Disse variationer kan kombineres med “se vores billige tøj i shoppen” hvis du fx. sælger tøj. Ankertekstens betydning er blevet mindre på det seneste, så lad vær med at spamme med dine søgeord!

Det er også vigtigt at du overvejer hvilke sider, du vil have skal linke til dig. Drop sider af lav kvalitet og find nogle sider, du kan stå inden for. Hvis du har kvaliteten i orden og har sammenhæng mellem kvalitet og relevans, så er du godt på vej mod god linkbuilding.

De gode linkkilder

Når det kommer til at bygge links, så er der intet galt i selve processen. Der er dog en hårfin grænse mellem hvad der er etisk og uetisk. Korrekt og forkert. Tålmodighed er nøgleordet i linkbuilding og lad vær med at tage smutvejene.

Hvis du vil opbygge et stort og seriøst site, bør du ikke bruge alt for meget energi på linkkataloger, artikeldatabaser eller blogkommentarer. Du bør derimod fokusere på nedenstående muligheder:

  • Gæsteblogging

Gæsteblogging har været populært i snart lang tid og med god grund. Du får muligheden for at komme med dine bedste råd og anbefalinger. I artiklen kan der være en henvisning til din hjemmeside og ellers vil du som minimum få et linkmention. Du kan med fordel tage kontakt til bloggere i din branche, for at høre om du må bidrage med din viden. Det vil de fleste takke JA til.

  • Sociale medier

Sider som Facebook, Instagram og Twitter er meget benyttede og populariteten af sociale medier er stigende. Hvis du deler det rigtige indhold på et socialt medie og det bliver delt nok gange , så kan det skabe rigtig meget trafik. Kommentarer på dit indhold har også en del værdi, så hvis du kan skabe en form for debat og interaktion, er det rigtig godt.

Sociale signaler bør være en del af din SEO og det kan tilmed skabe flere eksponeringer! Og så er det sundt for din forretning, ligeledes at kunne tiltrække besøgende fra sociale medier.

  • Mærkater og certificeringer

Det kan godt betale sig at anvende E-mærket, Trustpilot eller Ingenco2.dk på din hjemmeside. Disse hjemmesider rummer meget troværdighed og henvisninger fra dem, kan derfor være værdifulde.  Samtidig kan andre fordele tilflyde din virksomhed.

Nogle kunder foretrækker f.eks. E-mærkede webshops og her kan det styrke konverteringsprocenten. På samme måde kan Ingenco2 mærkatet være med til at signalere miljøbevidsthed som firma.

  • Leverandører og samarbejdspartnere

Har du en leverandør eller en samarbejdspartner? Det kan være en fordel at få dit link på deres side og det kan typisk være under en forhandlerliste eller under samarbejdspartnere. Det kan give stor værdi til din hjemmeside og så er det super relevant for dem der besøger siden. Henvisninger fra leverandører og samarbejdspartnere er nogle af de mest troværdige og naturlige links du kan få, men rigtig mange forsømmer muligheden!

  • Sponsorater

Sponsorater er lidt ligesom certificeringer og kan anvendes til at slå to fluer med ét smæk. Du støtter et godt formål og kan promovere virksomheden på det. Samtidig får du typisk et logo eller link på selskabets hjemmeside.

  • Videoplatforme (fx. Youtube)

Det er ingen hemmelighed at en videoplatform som Youtube har uendeligt potentiale for at skabe trafik. Det handler dog ikke bare om at uploade en video, men udfylde de nødvendige informationer korrekt, såsom; titel, beskrivelse, kategori, tags, keywords etc.

Det kan anbefales at du anvender Youtube-videoerne aktivt på din side og i din markedsføring, da de kan virke rigtig effektivt. Du kan med fordel indsætte et link på Jeres Youtube-profil, for selvom det er nofollow, har det alligevel en god effekt da det skaber diversitet.

  • Pressemeddelelser og nyhedsmedier

Pressemeddelelser er en god måde at generere både omtale, links og meget mere. Linkmentions er et udtryk for at dit firma/domæne bliver nævnt, men uden et aktivt link. Noget der “regnes” med af Google, så det skal du bestemt kun være glad for. Særligt hvis du kan få din historie på Ekstrabladet, TV2 eller Business.dk.

Du må heller ikke underkende betydningen af al den trafik du får fra mediet. Hvis du er så heldig at flere medier vælger at tage historien op, vil du opleve et kortvarigt boost i besøgstallene. Så PR-indsatsen er svær, men når det lykkedes, noget af det smukkeste – sagt af en marketing mand!

Erfaring gør en forskel!

Der findes rigtig mange discipliner i linkbuildingens verden, men nogle virker langt bedre og mere langvarigt end andre. Erfaringen har en afgørende indflydelse på, at du arbejder på de rigtige tiltag, der giver langvarige kvalitet. Medier & Co er har +10 års erfaring med SEO og linkbuilding, hvor fokus altid er på kvalitet, relevans og langvarige resultater.

Kontakt os for en uforpligtende snak om mulighederne.

Kontakt Simon Broskov

Simon Broskov

Medier & Co ApS

Medier & Co ApS er et digitalt bureau, med speciale i hjemmesider, SEO og digitale løsninger.

+45 7174 9101

Kontakt os

Start med en uforpligtende snak

Skal vi tage en uforpligtende snak om hvordan vi kan styrke jeres tilstedeværelse online?

Med +10 års erfaring har vi prøvet det meste. Vi kan hjælpe jer med at skalere jeres forretning.

+45 71 74 91 01

Kontakt os