Vi lever i en tidsperiode hvor teknologien er langt fremme og rummer både smartphones og applikationer.

App markedet er i eksplosiv vækst og konkurrencen om brugernes gunst bliver hårdere.  Det bliver derfor vigtigere og vigtigere at skille sig ud fra mængden. En af metoderne til at blive set, er via marketing og denne artikel ser nærmere på app markedsføring. 

Markedsføring af applikationer

Der er flere effektive metoder til at markedsføre din applikation og i mange tilfælde er det bedst at satse på flere markedsføringsformer. Medier & Co kan hjælpe dig med din marketingindsats, men står du selv for den er det afgørende du får den målrettet målgruppen. Der er fire primære former for app marketing, som der næsten altid bør indtænkes i strategien:

Google Adwords

Google Adwords har været rigtig udbredt til hjemmesider og man kan nu ligeledes benytte det til mobil marketing. Det er en rigtig målrettet og effektiv form for marketing.

Appstore optimering

Appstore optimering er et udtryk for den indsats du gør, for at få app’en til at rangere bedre i Appstore på mobilen. Det er applikationernes svar på søgemaskineoptimering, hvor det er app’en der optimeres og ikke websitets placeringer.

Facebook

Facebook er det største sociale medie og vil derfor altid være relevant i forbindelse med app markedsføring. Facebook har gjort det muligt at markedsføre apps og segmentere annoncerne, som det er muligt med den traditionelle Facebook annoncering.

PR

PR er den sidste markedsføringsform, hvor du bør overveje at gøre en indsats. Omtalen vil give kendskab til app’en og er den god, kan det blive startskuddet til en rigtig populær applikation.

Dertil kommer de afledte effekter der kommer, når en applikation bliver hentet af rigtig mange, i løbet af kort tid. Det giver nemlig en bedre placeringer i Appstores, hvor næsten alle apps bliver downloadet.

Gode værktøjer til din app markedsføring

Værktøjer er guld værd, når du skal i gang med en effektiv markedsføringskampagne af din app. Om det så er en lancering eller en eksisterende applikation, gør ikke den store forskel.

Værktøjer kan give dig en stor viden og gøre dit arbejde markant nemmere. Du får her en række af de gode redskaber, som du bør kende til:

Appannie – god til analyse

Appannie tilbyder dig et rigtig godt og overskueligt analyseværktøj, som giver dig et indblik i hvor godt din applikation perfomer. App’ens udbredelse og popularitet er en afgørende faktor for, hvor stor succes den får. Så det gælder om at have fingeren på pulsen.

Besøg Appannie.com for at se mere om mulighederne.

Analytics for Google Apps

De fleste kender Google Analytics til hjemmesider og de har ligeledes udviklet et godt værktøj, til dig som applikationsejer. Det giver dig muligheden for at  vurdere kundernes tilfredshed.

Hvor mange benytter overhovedet applikationen efter den er downloadet og hvilke svage sider har den? Du kan læse mere om Googles tracking værktøj ved at klikke her.

Nu tænker du sikkert; hvad har tracking at gøre med app markedsføring? Det er meget simpelt, hvis du ønsker at rangere godt i iTunes og Android Market, så bliver du ganske enkelt nødt til at sikre en god performance.

App’en skal anvendes, have gode anmeldelser, en lav sletningsrate mv. Du kan læse mere om denne del, i vores artikel om Appstore optimering.

Appstats

Statistik og kendskab til markedet er afgørende for en god markedsføringsindsats. Det er specielt vigtigt, hvis du skal lave en succesfuld strategi. For hvilke Appstores er mest udbredte i det land du satser på og hvilke tendenser er gældende.

Du kan finde mange interessante fakta og rapporter her på Appstats. Det er via Xyo.net at man kan finde frem til en lang række interessante informationer.