Få flere kunder pr. 100 besøgende!
Konverteringsoptimering (CRO) er et vigtig begreb for alle e-købmænd, der ønsker succes i deres webshop. Det er et dansk navn for Conversion Rate Optimization (CRO).
Begrebet begrænser sig dog langt fra til webshops, da alle hjemmesideejere kan have et ønske om at konvertere og få et større afkast.
Hvad er konverteringsoptimering?
Konverteringsoptimering er et udtryk for den disciplin, hvor du arbejder med at forbedre konverteringsraten på en hjemmesiden. Det kan være du driver en webshops, hvor 1% af dine besøgende konverterer til salg. Ved at optimere på design, brugerflowet mv. kan den konverteringsprocent formegentlig stige til et markant højere niveau.
Konverteringer kan ligeledes måles i salg af en service, tilmelding til et nyhedsbrev eller noget helt tredje. Konvertering dækker mange områder og er afgørende for din succes online.
Konverteringsoptimering kræver en vis mængde trafik og ikke mindst, at du kan tracke dine besøgende. Et af de mest anvendte værktøjer til dette, er Google Analytics. Det giver dig mulighed for at se besøgstallet, deres adfærd og vigtigst af alt, opsætte mål.
Et gennemført mål, kan være når du har solgt et par sko eller fået en tilmelding til dit nyhedsbrev. Det er det, der danner fundament for den videre optimering.
Hvordan udføres konverteringsoptimering?
Man kan optimere en hjemmesides konvertering på mange måder og det afhænger i høj grad af siden, branchen, målgruppen og flere andre faktorer. Alle cases skal vurderes individuelt.
Du kan få et nærmere indblik i tre af de vigtigste metoder, inden for konverteringsoptimering nedenfor.
Splittests
Der er flere former for splittests. A/B og multivariate er begge tests, man kan benytte. Valget af metode afhænger af flere faktorer. A/B tests er nemme at gå til, mens multivariate tests er mere komplicerede at implementere.
Brugertest er et andet væsentligt område og det kan give et godt indblik i brugernes adfærd. Hvorfor de besøger din FAQ side, frem for at se på dine produkter? Mange spørgsmål kan stilles og en brugertest, kan give gode svar på de fleste.
Analyse af målgruppen
Man bør altid have fokus på målgruppen, når man udfører konverteringsoptimering. Er de besøgende du får ind på hjemmesiden, reelt dem du henvender dig til?
En analyse af dine segmenter, er tæt forbundet med din markedsføring og de besøgende du tiltrækker via Google Adwords, søgemaskineoptimering og sociale medier. Satser du på de forkerte søgefraser, kan det lede til en dårlig konvertering.
Call-to-action
Call-to-action er et område du skal kende til, hvis du vil have succes i din webshop. Du bliver nød til klart at markere, hvad du vil have de besøgende til.
Call-to-action handler selvsagt om at få brugeren til at agere. Det kan være at trykke på en grøn knap.
I mit tilfælde er det mest relevant at henvise jer til min kontakt -og bestillingsside. I en webshop ville den relevante knap være “Køb nu”, “Bestil”, “Læg i indkøbskurv” og hvad man ellers kan finde på.
Det handler i sidste ende om at finde en tekst, der får den besøgende til at gøre det du ønsker. Samtidig skal der findes en farve på knappen, som giver den bedste konvertering.
Man kan i princippet ikke vide, om det optimale er en grøn knap, en orange knap eller noget helt tredje.
I dette tilfælde er farven udskiftet og der er tilføjet en detalje med 2 pile, som skal illustrere en retning.
Konverteringsoptimering handler meget om analyse, tests og erfaring med hvad der virker og hvilken adfærd de forskellige segmenter har.
Generelt er grønne og orange knapper kendt for at være de bedste farvevalg, så start med dem, hvis du mangler et udgangspunkt. Husk at placeringen, farvetoningen og teksten på call-to-action knapperne, alle er faktorer der spiller en rolle på deres effektivitet.
Du har mulighed for selv at benytte de gratis services online, hvor du kan lave dine egne knapper, eller for at få en webdesigner til det.
Brugervenlighed og troværdighed er altafgørende
Brugervenlighed og troværdighed er meget vigtigt, hvis du ønsker at lokke penge ud af dine besøgende. I designet skal du have fokus på de væsentlige informationer og henlede deres opmærksomhed, på det der betyder noget.
Brugervenlighed er et stort område, med mange aspekter. Et godt råd er: Det hurtigste salg, er det bedste. Med andre ord, jo hurtigere du kan få ekspederet dine kunder igennem shoppen, desto bedre.
Det er de færreste forbrugere der gider at stå i kø, så hvorfor give dem besværet når de handler online?
Troværdighed er et andet, meget afgørende punkt. Du skal klart markere, at du tilbyder sikker betaling, at du er en troværdighed virksomhed, med et godt serviceniveau.
Gør derfor meget ud af, at sende troværdige signaler til dine kunder. Du kan læse mere om, hvordan du får en troværdig hjemmeside her.
SEO og indhold er tæt forbundet med konvertering
SEO er afgørende at have i baghovedet, når man konverteringsoptimere en hjemmeside. Det handler om at få de rette besøgende ind på hjemmesiden, dem der reelt har en interesse i dit produkt eller din service.
Det samme gør sig gældende med sidens indhold. Har den en dårlig kvalitet og er den uinspirerende, så påvirker det din konvertering negativt. Emmer den derimod af kvalitet og professionalisme, er effekten den modsatte.
Konverteringsoptimering er derfor på mange måder tæt forbundet med både webteksten og SEO optimeringen på siden.